Fotograaf klaagt tv-zender aan over interview met vader van Meghan Markle


meghan markle

Een Amerikaanse paparazzi klaagt Australisch televisienetwerk aan, Channel 7 wegens laster over een interview met de van Meghan Markle vervreemde vader, waarin hij beweerde dat de fotograaf samenzwoer om hem erin te luizen en het koninklijk huwelijk te saboteren.

Jeff Rayner, een paparazzi en mede-eigenaar van fotoagentschap Coleman-Rayner, stond centraal in een fotografieschandaal waardoor Thomas Markle Snr het huwelijk van zijn dochter met prins Harry in 2018 niet bijwoonde.

In de aanloop naar het koninklijk huwelijk maakte Rayner een reeks geënsceneerde paparazzifoto’s van Markle Snr die naar verluidt voor meer dan 130.000 dollar werden verkocht en leidden tot de breuk van zijn relatie met zijn dochter.

Drie jaar na het incident gaf Markle Snr een interview op Channel 7’s ontbijt show, Sunrise waarin hij Rayner veroordeelde voor het in scène zetten van de foto’s en beweerde dat de paparazzi foto’s namen voor de in ongenade gevallen filmproducent Harvey Weinstein.

In het interview met Sunrise gastheren Natalie Barr en David Koch in september 2021, zegt Markle Snr “De foto’s waren een valstrik. Ik werd erin geluisd door een man genaamd Jeff Rayner… En het hele gebeuren was eigenlijk een plan om de bruiloft te verknoeien en ik maakte er gewoon deel van uit.”

“Eigenlijk gingen ze naar mijn oudste dochter… [Samantha Markle] en overtuigden mijn oudste dochter om mij over te halen foto’s te laten maken om mijn imago op te poetsen, omdat de foto’s daarvoor mij er altijd slecht uit lieten zien, dus ik trapte erin en ging erin mee en heb er tot op de dag van vandaag spijt van omdat het een totale set-up was,” beweert hij. “Jeff wist het, hij schepte er zelfs over op op Facebook. Hij schepte erover op tegen iedereen. Ooit wil ik hem aanklagen.”

Markle Snr beweert vervolgens “Als ik er niet in slaag hem aan te klagen, hoop ik hem ooit bij Weinstein te zien, omdat hij voor Weinstein ook jonge vrouwen neerschoot om ze er slecht uit te laten zien zodat ze hem niet konden aanklagen wegens verkrachting.”

Fotograaf klaagt aan

Volgens news.com.auRayner klaagt Seven Network nu aan wegens smaad bij de federale rechtbank van Australië over de beschuldigingen die Markle Snr in het interview op Sunrise.

In zijn verklaring van eis zegt Rayner dat het interview hem valselijk afschilderde als “oneerlijk” en dat hij “Mr. Markle had opgelicht (door zijn dochter Samantha te misleiden) om deel te nemen aan een fotoshoot als onderdeel van een plan om het koninklijk huwelijk te verstoren”.

De fotograaf beweert ook dat het een valse verdachtmaking bevatte dat hij “samenspande met Harvey Weinstein, een notoire verkrachter, om compromitterende foto’s te maken van Harvey Weinstein’s slachtoffers die gebruikt konden worden om die vrouwen ervan te weerhouden Harvey Weinstein aan te klagen.”

Volgens gerechtelijke documenten zegt Rayner dat hij pijn, leed en schaamte heeft geleden als gevolg van Markle Snr’s interview, dat zijn persoonlijke en professionele reputatie heeft geschaad. Hij eist ook verzwaarde schadevergoeding, omdat Seven had moeten weten dat het waarschijnlijk was dat Markle Snr. lasterlijke opmerkingen zou maken en omdat zij het interview niet vooraf heeft opgenomen.

Sunrise-hosts Barr en Koch hebben een dag na het interview met Markle Snr. in de uitzending hun verontschuldigingen aangeboden. Rayner beschrijft de verontschuldiging echter als ontoereikend en met een “sarcastische” en “luchtige” toon.

Seven moet nog een verdediging indienen en er is nog geen datum vastgesteld voor de rechtszaak, meldt news.com.au.

In 2019 ontving prins Harry “aanzienlijke schadevergoeding” en een verontschuldiging van het in Los Angeles gevestigde fotoagentschap Splash News nadat het een helikopter laag over zijn landelijke retraitehuis vloog en foto’s maakte in de woon- en slaapkamer.


Image credits: Kopfoto gelicentieerd via Depositphotos.